Blog

1 اسفند, 1393

درباره ی موسیقی بختیاری

موسیقی و شعر در ایل بختیاری پیوند جاودانه ای با زندگی ایلی یافته است . مقام های موسیقی ایل بختیاری به نام بیت معروف هستند . از مشهورترین آنها به مقام گله داری ، برزگری ،ابوالقاسم خان و مقام شیرعلی مردون می توان اشاره کرد که تعداد آنها حدود 20 تا 25 مقام است . هر طایفه و تیره نوازندگان محلی ویژه ای دارد که به آنها توشمال می گویند تو شمال ها دارای طایفه و محل زندگی جداگانه ای هستند ، مخارج سالیانه خود را با شرکت در مراسم عروسی ، عزاداری و جشن های دیگر به دست می آورند و به زراعت و دام داری نیز می پردازند . توشمال ها مردمی عاشق پیشه و شاعر مسلک هستند که بیش تر وقت خودرا صرف ساختن ابیات ، لطیفه ها و ضرب المثل هاو متل ها می کنند . آنان در خلق آثار و ادبیات عامیانه ی سرزمین بختیاری سهم بسیاری دارند .

آلات موسیقی بختیاری ساده و محدود و عمدتا شامل سورنا ( کرنا ) ساز کوچک و دهل است . ساز کوچک سازی است بادی با طول نیم متر و دهانه ی بزرگ شیپوری که در رقص های دسته جمعی به کار می آید .

آورازهای محلی روستاهای چهارمحال و بختیاری با لهجه های مخصوص به خودشان به ویژه در هنگام عروسی و شادی بسیار جالب توجه است .
موسیقی بختیاری یکی از حوزه های گسترده ی موسیقی مقامی ایران است . نام مقام ها بیانگر نسبت هر نغمه با موضوع و سرگذشت ابداع آنهاست
و این بدان معناست که هر مقام اصیل موسیقی بختیاری با مراسم ، آیین ها و یا سنت های ایل بختیاری تکوین یافته است ، اما مرور زمان و وسعت ارتباطات ، مخصوصا در حوزه ی شنیداری با گرایش های انتزاعی ، تجریدی و گاه التقاطی سبب شده است تا نعمه های ناب این موسیقی از دسترس دوربماند و یا کم فروغ شود .
نغمه های دیگر موسیقی بختیاری که بعد از موسیقی کهن این قوم شکل گرفته اند عمدتا تصانیفی است که بر اساس لحن کلی موسیقی بختیاری و بعضا متاثر از یکی از مقام های اصلی یا نغمه های وابسته به آنها ساخته و اجرا می شوند .

مقام های موسیقی بختیاری بدین قرارند :
1. مقام گاه گریو
2. شیرعلی مردان – گلو گلوم
3- سرکوهی
4. الف ) لچک ريالی ب) برزگری
5. الف ) پیش نوازی ب)حوری حوری
6. الف ) چشمه کوه رنگ ب)سحر ناز
7. الف ) چوب بازی ب) نی چوپانی
8. الف ) پیش نوازی ب ) گلمی های گل
9. جشن نوروزی
10.الف ) مقام بیدگونی ب) گل ناز جهرم ج) فرود

معرفی آداب رسوم مناطق , , ,
درباره مدیریت

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم
معرفی ما
مجموعه بوم گردی ملک آباد از شما عزیزان دعوت میکند که بامسافرت به استان چهار محال و بختیاری و شهرستان کوهرنگ از طبیعت بکر و روستاه های دیدنی و مناطق گردشگری و توریستی که سالیانه میزبان هزاران گردشگر از سرتا سر نقاط ایران و جهان می باشد لحظاتی خوش و خاطراتی به یادماندنی و با هزینه اقامت بسیار کم برای شما فراهم آورد .
سبدخرید